Portrett og foto

De siste dagene har vi arbeidet med foto og digitale midler, det har vert en periode med fokus på identitet, personlighet og «Hvem jeg er?»

Inspirasjon

Bilderettigheter er nederst i innlegget

Oppgaven vi fikk utdelt, som het «Hvem er jeg?», tok jeg inspirasjon av det jeg mente var passende for dette. Jeg fant bilder på internett som ga et utrykk av en følelse eller viste et personlighetstrekk. Dette var også viktig for meg å få fram, så jeg valgte disse bildene som min inspirasjon akkurat på grunn av dette.

Som man kan se, er det tydelig hva bildene viser. Bilde en til fire viser ett utrykk av styrke, uavhengighet, kraft, selvtillit og selvstendighet. Bilde fem til sju viser derimot et mykere utrykk av stil, glamour, og spenstighet.

Komposisjonsmessig bruker bildene aktivt lys, skygge og fargevalg for å fremheve detaljer og karaktertrekk. Motivet er også plassert langs linjene i det gylne snitt, samt elementer som øyne og blikk er i skjæringspunkt.

Refleksjon av del 1 – Ansiktsportrett

Tirsdag 20. mars 18 Fotostudio – svart bakgrunn

Dette var dagen min gruppe skulle jobbe med ansiktsportrett. Modellen min Rozalia og jeg var nede i fotostudio, og det var her vi for det meste eksperimenterte og prøvde oss litt fram med kameraet. Dette var en tidskrevende prosess og få bilder vi ble fornøyd med, men allikevel spennenende.

Det ble som sagt mye eksperimentering med både ISO, lukkerhastighet og blenderåpning. Men til slutt fikk til en god kombinasjon som førte til et godt bilde. Man kan se stor forskjell på det jeg regner som mitt dårligste bilde, og mitt beste for dagen.

Mitt "værste" uredigerte bilde

Mitt beste uredigerte bilde

Som man kan se, fikk bildet til venstre, flere uønskede trekk. Uklarhet og gjenskinn i brilleglasset er det mest uønskede i bildet. Samt med dette ble bildet mørkt og hadde en tydelig oransje glans. Bildet til høyre på en annen side er det fineste av de uredigerte bildene. Ved å flytte softboksen ble gjenskinnet borte og jeg fikk samtidig en fin skygge på høyre halvdel av fjeset. Håret kom også mer til og detaljer er tydelige.

Dessverre ble ISO’en på bildet høyt, som risikerer mer grain og urenhet i bildet. Dette gjordet jeg for å få mer lys. Mange av bildene ble veldig mørke, så jeg ville fikse på dette med å ha som sagt høyere ISO, lengre lukkertid og større blenderåpning, begge for å slippe inn mer lys.

Denne dagen på studio lærte meg masse. Jeg fikk mer bevist kontroll over kameraets manuelle modus, og jeg fikk i praksis prøve ut forskjellige komposisjoner med kropp, lys, skygge og deres kontraster.

Refleksjon av del 2 – Helfigursportrett

Torsdag 22. mars 18   Fotostudio – Hvit bakgrunn

Nå skulle vi fokusere på et helfigursportrett. Her var vi også i studio, men denne gangen var formålet å prøve å få med mer av motivet, og få fram et utrykk så viste mer enn bare ansikt. Her skulle man ta bilde på hvit bakgrunn i kontrast til det forrige portrett bilde, og utrykket skulle være annerledes enn det forrige.
Nå var jeg litt mer bevist på manuellmodusen, så jeg følte bildet denne gangen ble av bedre kvalitet, selv med mitt «dårligste» bilde.

Mitt "dårligste" uredigerte

Mitt beste uredigerte

Her ser er vi en klar forskjell på prøvebildet og etter jeg jeg justerte på kameraets innstillinger. På prøvebildet hadde jeg lang lukkertid, der jeg ikke klarte å holde kameraet stødig nok. Jeg På det beste uredigerte klarte jeg å holde lav ISO, med en blenderåpning på f/5.0. Bildet ble ikke veldig lyst, men det fisket jeg i Photoshop senere.

Denne dagen, akkurat som på tirsdagen, lærte jeg en god del. Komposisjon, plassering og helhet føltes mye mer sentralt her, så det var noe jeg tok grundig i betrakting når jeg tok bildene.

Refleksjon av samletoppgaven


Etter at alle bildene var tatt, skulle de bearbeides i Photoshop. Dette programmet er noe jeg har brukt en god stund på egenhånd, så jeg er passe godt kjent. Fotoredigering er ikke noe jeg gjør mye av, så det var en spennende ny erfaring. 

Får å få fram deljer og de trekkene jeg ville dra ut av modellen, endret jeg mye på nivåer, høylys, skygge, varme og fargebalanse. Cropping og redigering av «urenheter» som trakk til seg for mye oppmerksomheter var også noe jeg gjorde.

Mitt redigerte helfigursportrett

Mitt redigerte ansiktsportrett

Bildereferanser:

Bildene 1, 2, 3 og 4 (de fire på øvre rad) er hentet fra:
Kilde 1: https://photogrist.com/powerful-female-portraits-brian-ypperciel/

Bildene 6, 7 og 8 (de tre på nedre rad) er hentet fra:
Kilde 3: https://no.pinterest.com/pin/724164815055642852/
Kilde 4: https://no.pinterest.com/pin/598697344186995554/
Kilde 5:https://no.pinterest.com/pin/609674868279162041/

Alt referanse materiale er lastet ned: Tirsdag 20. mars 2018

Jeg eier ikke rettighetene til bildene referert til. Rettmessig eiere til bilder brukt var ikke representert i kilde materialet (Kilder: 1, 2, 3, 4 og 5).
Alle andre bilder brukt er tatt av meg.

Denne bloggen er i en undervisningssammenheng og kan da, ifølge "Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven)":

§ 21. Et utgitt verk kan fremføres offentlig ved gudstjeneste og undervisning. Har opphavsmannen overdratt eksemplar av et kunstverk eller et fotografisk verk, eller er slike verk offentliggjort, kan verket fremføres offentlig i forbindelse med undervisning.
Lovdata: Åndsverkloven §21

I den sannsynlighet hvor bildene har sitt opphav fra de Forente Stater i Amerika (USA), gjelder: Copyright Law of the United States (Title 17), Chapter 1, Section 107: " Limitations on exclusive rights: Fair use", som tyder:

"Notwithstanding the provisions of sections 106 and 106A, the fair use of a copyrighted work, including such use by reproduction in copies or phonorecords or by any other means specified by that section, for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching (including multiple copies for classroom use), scholarship, or research, is not an infringement of copyright. In determining whether the use made of a work in any particular case is a fair use the factors to be considered shall include—

(1) the purpose and character of the use, including whether such use is of a commercial nature or is for nonprofit educational purposes. ..."
Copyright Law of the United States (Title 17): Chapter 1

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskekropp og koldnål

Når foto møter treverk