Mal meg bort

"Mal meg bort", er en oppgave der vi skal ta bruk staffeliet vi lagde for ikke så lenge siden.

Oppgaven

Oppgaven gikk ut på at, ved å bruke en stofflapp som et utgangspunkt, skulle vi fortsette hva nå enn som var motivet til lappen. Resultatet skulle være et abstrakt maleri, som har en sammenheng med lappen vi brukte. Å bruke lappen til å komme fram til en komposisjon som gjorde slik at lappen ble "malt bort".

Det var mye rom til kreativ tenkning og fri komposisjon. For meg var det viktig at komposisjonene ikke var en kopi av stoffet jeg tok det ifra, jeg la heller vekt på at den skulle kunne gli inn i sine nye omgivelser uten at det skulle virke unaturlig. På avstand, skulle man forhåpentligvis ikke kunne se lappen.

"Hvilke lapp velger jeg?"


Lappen

Lappen jeg valgte, var ikke et lett valg. Jeg gikk for en lapp som inneholdt geometriske former, full av linjer og inneholdt tre farger som harmoniserte med hverandre i en variasjon treklang.

Som sagt inneholder lappen geometriske mønstre i form av det som kan assosieres med triangulære former, linjene til disse trekantene skaper i en helhet parallelle linjer. Fargene separerer de ulike feltene i en rød, blå-grønn og lys-beige farger. Uttrykket man får er bevegelse og fart, siden de skarpe formene og diagonale linjene skaper en tens dynamisk komposisjon innad i lappen. Man får en sterk følelse at formene burde fortsette, siden det utsnittet jeg valgte i stoffet virker ikke lappen fullstendig. Lappen gir fra seg en tydelig tekstur, der man tydelig kan se vevingen. Om det er brevvist eller ikke er usikkert, men spesielt i det blå feltet, kan man se fargevariasjon i tråden. Noe som skaper en ujevn farge.

Jeg valgte å plassere lappen mot det nedre venstre hjørnet, siden dette er et av våre naturlige fokuspunkt i det gyldne snitt og et umiddelbart blikkgang. Dette var også det som var utgangspunktet til motivets utvikling, siden jeg tidlig bestemte meg for at jeg ville knyttet dette punktet på lerretet til resten av komposisjonen.

[Skisse - (kommer)]

Teknikken

Selv om å etterligne stoff-tekstur kan være en utfordring, ville jeg til beste evne klare å etterligne fargene. Jeg la bevist vekt på at jeg ville ha rene og flytende linjer, som vekslet mellom et strengt formmønster, men samtidig kunne vise seg fra en labil og dynamisk side. 

Jeg valgte at formene mine skulle holde seg ensfarget, og være i en tydelig opak farge. Jeg bruker harde og synlige overganger, og skille tydelig fra de forskjellige flatene mine. De røde og blå flatene er gjort betraktelig mørkere en sine nærmest lignende primærfarge. Dette gjør de sterkere og mer passende til den jord-farget undertonen. Blå-en er blandet med ultramarin, cyan, grønn, svarte og hvite farger. Dette er får å få den mørk nok, men samtidig gi den et hint av grønn og turkis. Rød-en er blandet med candium red, proccesed magenta og et hint av grå. Beigen er blitt til med yellow ochre, grå, candium yellow, burnt ochre og proccesed yellow. Disse kombinasjonene ga meg de fargene jeg ønsket som passet til lappen. Bakgrunnsfargen er av hvit og yellow ochre.

Maleriet underveis, litt møkkete og mye maskeringsteip

Komposisjonen

Maleriet mitt er en abstrakt komposisjon som legger vekt på geometriske former og dynamikken mellom et strengt formuttrykk som utvides mot friere og åpene former.

Med inspirasjon og fortsettelse fra lappen springer det ut flere flater i ca. samme bredde, flatene er enten parallelle eller møtes mot lappen. Flatene fortsetter utover i og de som beveger seg nedover eller mot høyre holder et strengt parallelt mønster ut av bildet. Flatene som beveger mot øvre høyre hjørne og rett mot høyre side fortsetter også i et parallelt mønster før det bryter seg løs. Flatene deler seg og begynner å gå mot nye retninger og både krysser over og under hverandre. 

Denne måten jeg har satt opp komposisjonen skaper spenning spesielt sentrert mot sentrum og det andre fokus punktet i det gyldne snitt, nær det øvre høyre hjørnet. Det begynnende strenge oppsettet står i stor kontrast til flatene som beveger seg fritt og med nye former. Flatene er veldig stabile i starten, men omgjør seg til labile og uforutsigbare former. 

Linjene og formene er i seg selv en gjentagelse, parallelle linjer gjentagelse hele tiden til en slik grad at det er rytmisk. Dette er sånn jeg føler at lappen ville fortsatte, siden lappen i seg selv viser et strengt repeterende komposisjon, så jeg ville derfor bryte dette opp med å skape en spontan formskift ut i lerretets egen komposisjon. 

Underveis ble noen felt fortsatt tomme og gjorde bildet ubalansert. For å ikke skape mer ubalanse og bryte mitt eget prinsippet med at flatene flatene skulle ha sitt utgangspunkt fra lappen. Bestemte jeg meg for å bryte det opp med en strekning med parallellogrammer som ligger inntil hverandre, og strekker seg tvers over lerretet. Disse formene er tatt i inspirasjon fra det blå feltet på lappen, der jeg jeg gjentatt dette mønstre og forskyvet det nærmere midten.

Jeg føler nå en bedre balanse i maleriet, der jeg før følte at tomrommet i seg selv ble forstyrrende. Nå har jeg balanse med spenning flere steder der flatene krysses og går diagonalt, men det er fremdeles "lufterom" i de negative flatene.


Refleksjonen

Dette var en tøff oppgave som krevde at jeg tok i bruk maleriske og kompositoriske teknikker og uttrykk. Jeg er ganske fornøyd med slutt resultatet med det er ting jeg ville endret på.

Selv om jeg er fornøyd med fargene skulle jeg ønske det var mer representere til det lappen hadde. Dette hadde krevd mer detalj arbeid siden som sagt, hadde noen av lapp-fargene ujevne farger. Jeg prøvde også hardt å få til de fargene jeg kom til, og malte flere områder opptil to ekstra ganger.

Jeg ville også ha utført arbeidet mitt mer nøye får å unngå urenheter og rettere linjer. Jeg tok aktivt i bruk sjablonger og maskeringteip gjennom hele prosessen, men ingen metode er uten den minste feil.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskekropp og koldnål

Når foto møter treverk

Portrett og foto