Når foto møter treverk
Over en periode har vi nå drevet med tema foto og treverk, dette tok vi til et nytt nivå, hvor vi overførte et motiv, over på en treplate.
Del 1 - Inspirasjon
Det viktigste og kanskje vanskeligste var å finne inspirasjon. Ettersom vi skulle arbeide med foto, var dette et sentralt punkt. Det ferdige motivet skulle være et kunstfotografi eller et dokumentarfotografi.Kunstfotografi er et fotografi som ofte er iscenesatt der bildet sin funksjon er å fremme en beskjed eller budskap. Tema eller budskapet som kunstfotografi ofte viser, blir representert gjennom bildets innhold, setting, eller på hvilken måte bildet er modifisert i ettertid, noe som er vanlig for denne typen foto. Her er det også normalt for at bilde uttrykker noe om fotografen selv.
Dokumentarfotografi på en annen side, skal ha en mer ekte og realistisk framvisning av verden og hva som skjer. Dette er populært innenfor krigs-foto, journalistikk eller naturfoto. Det er gjerne selvforklarende og har som regel ikke et dypere mening enn det man ser i bildet.
Jeg ønsket å fokusere på dokumentarfoto, siden det er noe jeg finner mer interessant og gir meg muligheten til å få bilder av noe jeg synes er spennende.
Til min inspirasjon valgte jeg å se på bilder innenfor begge sjangerne for foto. Det var fortsatt viktigst for meg å ta mest inspirasjon fra dokumentar fotografier. Jeg lagde også tankekart for hva jeg selv mente bildene burde inneholde eller hva det kunne handle om.
Jeg fant også flere bilder jeg syntes fanget noe av det jeg ønsket.
Utprøving
Etter flere bildeserier av forskjellige steder, fant jeg fem bilder jeg likte best.
Foto: Sivert Aarflot, "Reklame Service" har reklamert for seg selv på en bod i Nes i Ådal.
Foto: Sivert Aarflot, Nes har fått nytt vannverk.
Foto: Sivert Aarflot, tagging er noe mange mener er et stort problem.
Foto: Sivert Aarflot, vannverket kommer med flere varselskilt.
Foto: Sivert Aarflot, trange og tomme ganger på Ringerike Videregående skole begynner å vise alderen etter 125 år.
Det ble det siste bildet jeg valgte å fortsette oppgaven med. Det er flere grunner til at jeg valgte bildet framfor de andre. For det første var dette det bildet jeg valgte å jobbe med helt manuelle kamera-innstillinger. Bildet er tatt fra gangen på Ringerike, og jeg passerte her på et tidspunkt hvor sola og gangen ga en slik setting hvor omgivelsene av den "slitte" skolen. Jeg gikk som sagt bort fra å bruke automatiske innstillinger, og dette var fordi jeg ville få mer ut av det konseptet med at skolen skulle være gammel, mørk og slitt.
Jeg gjorde ISO-en så lav som mulig som ble 100, ISO, som er lyssensitiviteten. Når ISO er lav, vil bilde bli mørkere og samtidig redusere grain altså forstyrrelser i bildet. Jeg satt blender-åpningen på f/5,6 og det juster til dels lysstyrke, men for det meste endrer det dybdefokuset. Lukkerhastigheten satt jeg på en grei 1/320 sekund, dette tallet sier noe om hvor hurtig bilde blir tatt, mer lys slippes inn jo lenger kameraet bruker, 1/1 er ett sekund, 1/500 er ett femhundrendedels sekund. Tallet satt jeg høyt nok for å at bilde skulle være klart, men ikke for lavt for at det skulle bli for lyst.
I photoshop bearbeidet jeg bilde slik at det skulle ta seg bedre ut på treplaten, jeg endret kontrastene, siden at overføringen til tre, kunne gjøre fargeforskjellene mindre, så jeg ville få dette mer frem. Photoshop er et veldig bra og intuitivt redigeringsprogram, som muligens kan virke overveldene med det første. Grunnen til at jeg brukte dette programmet er fordi det jeg gir meg imens kontroll over RAW-filen som kommer fra kameraet. RAW-fil er kameraets uberørte og "råe" filen der man enkelt kan endre direkte kompositt elementer som, kelvin, farge og kontrast, istedenfor når bildet på en slags måte er ferdigstilt som PNG eller JPG/JPEG.
Etter å jobbet med prøvebilder og ideene våres har jeg lært mye om komposisjon og valg av motiv. Som nevnt tidligere ville jeg ta noe som fanget realiteten og hvordan det er et sted akkurat da, uten noe form for subjektivt budskap.
Del 2 - Monogram
Etter at bilde var klar for utskriving, måtte vi lage et monogram, som skulle fungere som vårt eget merke på bilde vårt. Jeg gikk gjennom mange forskjellige typer før jeg fant det jeg likte best.
Jeg gikk utifra initialene mine, SAA/SA, og brukte Adobe Illustrator programmet for å finne forskjellige muligheter til fremme bokstavene. Jeg valgte å gå for tydelighet og klarhet, og viste dette gjennom de sterke kontrastene til svart og hvit og det positive og negative formene.
Denne enkle komposisjonen av initialene mine har en relativt enkel oppsetning der som sagt de negative og positive flatene fremhever seg hverandre ved hjelp av kontrasten mellom hvit og svart.
Monogram i seg selv er noe som markerer et verk som ens eget, og av dette har jeg lært at det faktisk kan si mye om personen bak. Komposisjon, font og andre virkemidler som form og stilisering setter et stort preg på et verk.
Denne enkle komposisjonen av initialene mine har en relativt enkel oppsetning der som sagt de negative og positive flatene fremhever seg hverandre ved hjelp av kontrasten mellom hvit og svart.
Monogram i seg selv er noe som markerer et verk som ens eget, og av dette har jeg lært at det faktisk kan si mye om personen bak. Komposisjon, font og andre virkemidler som form og stilisering setter et stort preg på et verk.
Del 3 - Praktisk
Etter monogrammet var ferdig, skulle motivet en siste gang bli bearbeidet. Monogrammet ble plassert på bildet vårt og det ble speilvendt. Dette er for at det skal komme fram som riktig vei etter trykk. Bildet med monogram ble skrevet ut å skulle deretter plasseres på tre.Dette steget måtte alle gjøre to ganger, siden første forsøk ikke gikk helt som planlagt. Men vi lærer av våre feil! Og dette hjalp på kvaliteten til det ferdige produktet. Generelt så fungerer prosessen slik, at vi bruker en slags primer, som var vann, og et bindemiddel, som var lim. Vannet skulle hjelpe vannet og limet til å feste, mens limet skulle binde papiret til treplaten. Det som muligens gikk galt i det første forsøket var at vi brukte mye vann blandet med lim når vi limte det til platen, dette kan ha hatt konsekvensen at blekket ikke trakk seg skikkelig til platen.
På forsøk to, brukte jeg heller å bare vete platen jevnt en gang, slik at den bare ble fuktig. Deretter brukte vi en ny type lim som ikke var så flytende som den tidligere, i motsetning til forsøk en, hvor jeg hadde et A3 trykk, brukt jeg heller to A5 trykk der hver brukte eget lim. Limene var lakk lim, og Varnish.
Selv om jeg var relativt heldig, kan man se at flere steder festet ikke trykket seg godt nok.
De to identiske bildene blir på nytt plassert på en fuktig plate
Limet etter noen dager hadde festet seg godt, å nå måtte vann og omtenksom skubbing til for å fjerne papirlaget.
Etter en god stund hadde motivet ingen merker av flassing, denne (til venste) brukte lakk lim
Igjen må papirlaget bort på den andre utprøvingen.
Her er det brukt varnish (høyre motiv) denne satt dårligere en lakk lim, men mye bedre enn første forsøket.
Motivet med lakk lim fungerte best i mitt tilfelle, og jeg valgte å dekke det med en transparant matt lakk, og brukte en glossy lakk på det resterende motivet.
Det ferdige resultatet ga en fin stemning, som godt viste det jeg ønsket å få frem, de forskjellige lakktypene, ga en lite forskjell i produktene, der det ene fremstår mer glødende og varmt. Begge har den kvaliteten at det lyseste partiet i bildet godt viser treets tekstur.
Det ferdige produktet viser godt hvordan materialbruk og lakk endrer effekten av bilde





Kommentarer
Legg inn en kommentar