Menneskekropp og koldnål








Menneskekropp og koldnål

Over de siste ukene, har jeg jobbet med trykk og koldnålteknikk. Dette har vært en veldig underholdende og spennende periode, hvor jeg har lært mye, og produsert interessante komposisjoner.


Ved å ta utgangspunkt i mennesker ville jeg ta i bruk forskjellige teknikker og metoder for å få fram et eget uttrykk. Jeg fikk inspirasjon av bilder jeg tok selv, og selv om jeg ikke brukte mine egne motiver i det ferdige produktet, var det en god øvelse på kroppstegning og proporsjoner, noe som jeg gjorde gjennom skisser.

Bildene som utgangspunkt

De første skissene

Etter å ha jobbet med skisser en stund, ville jeg ha et motiv med både mer bevegelse, og noe som virket mer dynamisk. Jeg valgte derfor å ta inspirasjon fra nettet, som gav meg større uttrykk av motivet midt i en handling. 

Jeg ville også prøve å få en ny følelse ved hjelp av nye teknikker og redskaper på de nye skissene. I motsetning til de øvre, der jeg har forholdt meg til kontur og silhuett tegning. Disse skissene hadde svært lite detalj arbeid, å var nesten eksklusivt raske linjer som gir fort inntrykk av menneskelige individer.


Bruk av forskjellige farger i soft pastell
Silhuetter laget med kalligrafi pen
En bearbeidet konturtegning


Jeg fant til slutt en teknikk/uttrykksform som fascinerte meg, å bruke kalligrafi pen ga et helt unikt strøk med varierende tykkelser og form. Jeg tenkte dette kunne fungere bra i å lage en dynamisk komposisjon.

Sammensetting av komposisjon ble det brukt
lysbord, og de tre individuelle motivene

Komposisjonen som gikk videre til trykk

Komposisjonene jeg valgte å gå videre består av tre deler, plassert på forskjellige "plan". Disse tre figurene er kontur og tverrkontur tegninger laget med kalligrafi pen, for å få den myke overgangen fra tynn til tykk med en fin slutt. 

Ved å ikke ha sammenhengende streker i forskjellige retninger som får en person til å oppstå ved å se på helheten skaper spenning med en dynamisk følelse. Kontrastene mellom linje-retningene varier fra figur til figur. Blandingen av diagonale, vertikale og horisontale linjer skaper spenning.

Så kommer en av de mest spennende - og den mest slitsomme - delen av å lage det ferdige produktet: å gjøre det til trykk!

For å gjøre noe til trykk, brukte jeg i dette tilfellet koldnål. Det er et skarpt verktøy som du risser ned i en pleksiglass-plate å der rommet du skraper vekk skal inneholde trykksverte. Det vanskelige her var å skape tykkelsen og variasjonen til kalligrafi pennen. Siden koldnålen er veldig tynn, måtte man skrape repeterende mønster flere og flere ganger.

Ferdig risset

Når man risser med koldnål, legges
pleksiglasset over skissen og man tracer
























Etter en stud ble jeg ferdig med rissingen og så var det på tide å legge på sverten. Sverte er en produkt man bruker i trykkproduksjon, og er en tykk masse man drar utover på pleksiglasset. Ved å bruke en valse til å legge et tynt lag oppå, legges sverten ned i ripene, og man kan forsette med å fjerne den unødvendige sverten som ligger utenfor ripene.

Når man har fjernet det, kan man fortsette med å plassere motivet i trykk, da vil en presse, trykke ned pleksiglasset ned på et fuktig papir, for å trekke mest mulig sverte av glassplaten.

Koldnål er en prosess som tar
 tid og tålmodighet

Resultatet blir da et stykke med papir med et printet motiv på.

Man kan også velge å legge til en bakgrunn, i andre farger, jeg valgte å ha en gradient bakgrunn som vekslet mellom rød og blå, for å få fram en balanse mellom varm og kald kontrasten. Jeg ble til slutt ganske fornøyd med mitt ferdige produkt, men bakgrunnen ble veldig mørk,  og burde vert lysere for å ikke miste fokuset fra hoved motivet. En bedre versjon burde hatt lysere bakgrunn eller hvitt hovedmotiv farge.

Alt i alt var dette veldig morsomt, og jeg lagde et produkt jeg kan være stolt av.

Eksempel på trykkprosess, pleksiglass platen har akkurat
kommet ut av pressa

Den ferdige komposisjonen i trykk



Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Når foto møter treverk

Portrett og foto