Hus og folk - Trykk i linosnitt

Disse siste ukene har vi arbeidet med linosnitt, og trykt noe utifra et motiv vi har tatt selv.

Oppgaven begynte med at vi skulle ta ett bilde, der motivet var fra en bygning eller noe annet arkitektur, det var viktig å få bilde fra en bra vinkel, der jeg kunne få fram forskjellige lys og skyggevirkninger. Etter å ha tatt et bilde jeg var fornøyd med skulle jeg bearbeidet det i photoshop.

Plaza del torros, fra Granada, Spania, Bilde: Sivert Aarflot
Jeg konverterte bilde til svart-hvitt, å prøvde å få fram flater å linjer ved å endre på kontrast og linjekvalitet. Til slutt speilvendte jeg bildet å skrev det ut.



Før man begynner med selve skjæringen i linosnitt, må man markere det man skal ha bort og det man skal ha på selve linoleumsplata. Dette gjør man lett ved å legge et blåpapir over plata og deretter putte utskrift av motivet på toppen igjen. Da kan man bare bruke noe med en tynn tupp som feks. en kulepenn, til å markere på utskriften av tegningen.

Siden blåpapir har den kvaliteten av at det legger igjen merke hvor det legges trykk, vil det tydelig markeres på plata.

Så var det på tide å skjøre ut trykket i linoplata. Her ble det tatt i bruk tre typer "jern", som er det vi skjærer med. "V"-jern, "U"-jern, og et rett jern. Dette er akkurat det høres ut som, en liten kvin, der tuppen er formet. Jeg tok for det meste i bruk "V"-jernet siden dette ga meg mer kontroll og rette linjer. Samt at jeg fikk fortere fjernet større områder. Oppvarming av plata gjorde det lettere og skjære i. Etter mange timers arbeid, var utskjæring ferdig, og jeg kunne gå videre til prøvtrykk.

Blåpapiret festet til linoplate

Ferdig tegnet plate varmes opp


Trykking er der man virkelig får sett arbeidet ta form. Vi trykte med vanlig sverte, på forskjellige papirer. Dette var får å få fram de forskjellige kvalitetene til papiret hadde, og hva som muligens framhevet vårt trykk best.
Sverten valses ut på plata vår, slik at de uskjærte flatene ville bli det som faktisk ble trykket av. Etter et par lag med sverte så ble det plassert i presse med trykkpapiret og ut kom et ferdig trykk. Grunnen til at vi gjør prøvetrykk er for å se om vi har nok sverte, og om det er noen områder vi må bearbeidede mer.


Plata er klar til å valses

Etter prøvetrykk, skulle vi gå over til det som ble vårt endelige produkt.
Akkurat som prøvetrykkene brukte jeg et høyttrykkpapir som jeg ville de endelige trykkene skulle på. Vi skulle ha to ferdige trykk, ett i svart-hvitt og et med farge.

Det i svart-hvit gikk jeg fram med på samme måte som med prøvetrykkene. Når jeg skulle bruke farge på en annen side, ble det spennende å se hvordan fargen vill påvirke det endelige trykket. Jeg prøvde først en dus/pastell lilla farge på nyvasket platte, som jeg blandet med rød, blå og hvit. Senere gikk jeg over til en oransje farge. Nå istedenfor å ha en ren plate, lot jeg spor etter forrige trykk i svart være igjen. Dette var for å ikke få en ren oransje, men i håp om å få en mørkere oransje som fikk en følelse av tekstur. Dette trykket fikk en rustlignende farge som virket som en gradient. Dem ujevne spredningen av oransje  og svart valører skapte liv og tekstur i trykket og var mer spennende i forhold til de einsfarga.

De ferdige trykkene
Jeg valgte trykket øverst til venstre og nederst til høyre.

Til slutt skulle trykket få ramme. Dette kalles passepartout. Dette er en veldig elegant og fin måte å fremheve et bilde, hvor rammen er helt hvit og ikke distraherer fra motivet. Dette er laget med en kartong skjært i ønsket størrelse, (her: 36cm x 46cm), to av disse blir konstruert, og den ene blir hullet ut så moitivet skal kunne bli plassert inni. Motivet fester deretter på baksiden av den uthullede plata, med trykket ut. Den uberørte plata blir også festet til den uthullede plata, og lagt slik at motivet ligger i mellom.

Til syvende og sist ble jeg veldig fornøyd med trykkene mine. Selv om jeg ble skeptisk underveis på hvordan den ville se ut, er jeg glad jeg ikke endret noe, siden det mer abstrakte geometriske formen ga et uttrykk som virket spennende og ikke bare et som et bilde og rent svart-hvit. Motivet i seg selv er jeg også fornøyd med, takket være en gjentagelse av linjer, mønster og flater, som skaper rytme. Noen områder kan virke ensformige med lite form, feks det store mørke området, men i en helhet føler jeg det skaper balanse med tanke på det motsatte område på bildet.
Desverre ble passepartout mitt litt møkkete så hvis jeg hadde tid ville laget det på nytt.

Produksjon av passepartout

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskekropp og koldnål

Når foto møter treverk

Portrett og foto